Nevyháňajte cyklistov z pešej zóny, len obmedzte rýchlosť, poradila nám Cyklokoalícia

Včera sme sa prešli mestom s bratislavskou Cyklokoalíciou, ktorá sa už niekoľko rokov venuje popularizácii cyklistiky a boju za lepšie podmienky pre cyklistov. Do Piešťan sme ich pozvali v spolupráci s mestom v rámci Európskeho týždňa mobility a poprosili, aby pre Piešťancov pripravili ich Kurz defenzívnej jazdy. A ďakujeme im, bolo to skvelé!
 
Počas cyklojazdy sme prešli viacero kolíznych miest v meste a naučili sa, ako ich správne na bicykli prejsť. Teší nás, že na kurz prišli aj dvaja mladí chalani, ktorí na bicykli jazdia každý deň do školy, no pohyb v premávke je to pre nich stále problematický. Niet sa čomu čudovať; Piešťany, mesto cyklistov, sa ich výchove nevenujú systematicky a prirodzená cyklistika, ktorú nám závidia iné mestá, sa tu deje napriek, a nie kvôli dopravným opatreniam a osvete.
 
A čo sme sa od Cyklokoalície naučili?
 
🚲Zriaďte okruh okolo pešej zóny alebo obmedzte rýchlosť cyklistov
 
Dodatkové značky, ktoré označujú zákaz vstupu cyklistov na pešiu zónu pod pokutou 50 eur, nie sú platné podľa žiadnej vyhlášky a nie sú ani osadené správne, takže de facto neplatia. Značka pešej zóny platí a tá bez ďalších informácií vjazd cyklistom nepovoľuje. Umožnenie jazdy na bicykli po pešej zóne však vo viacerých mestách funguje a je paradoxné, že v meste Piešťany, ktoré by malo podporovať tisícky svojich cyklistov, to je presne naopak. Navyše, pre cyklistov v súčasnosti neexistuje iná alternatíva, ako sa dostať cez centrum. Aké môže byť riešenie? Cyklistom na pešej zóne je možné obmedziť rýchlosť, a pokutovať len tých bezohľadných, ktorí jazdia rýchlo a ohrozujú ostatných. Alternatívou by bolo zriadenie okruhu okolo pešej zóny a povolenie príjazdu niektorými ulicami k stojanom. Cyklistov z Piešťan nie je možné vylúčiť. Sú súčasťou reálnej dopravy.
 
🚲 Na kruháči a v jazdnom pruhu sa tlačte skôr do tretiny šírky ako na kraj
 
Ak jazdíte príliš pri kraji cesty, nemáte žiaden manévrovací priestor, ak vás auto vytlačí. Krajnice sú tiež veľa ráz plné výmoľov a prekážok. Bezpečnejšie je jazdiť približne v tretine jazdného pruhu. Pri prejazde Staničnej sme si ukázali, že je v poriadku jazdiť tak, že nás auto nemôže predísť. Nebojme sa toho. Nechajme si odstup od parkujúcich áut, ktoré môžu každú chvíľu otvoriť dvere. Pokiaľ na kruhovom objazde nevychádzate hneď na prvom výjazde, tlačte sa do stredu jazdného pruhu. Budete viditeľnejší pre auto, ktoré čaká na vjazd, a zároveň vás vychádzajúce auto nebude môcť vyblokovať.
 
🚲 V Piešťanoch máme širočizné cesty, na väčšinu by sa zmestil cyklopruh. Pruhy pre autá majú byť užšie, zníži sa tým aj rýchlosť.
 
Najväčším prekvapením bola poznámka Cyklokoalície o šírke našich ciest. Pri prejazde Hollého alebo Winterovou náš inštruktor krútil hlavou. Ako to, že tu už dávno nie sú vyznačené pruhy pre cyklistov? Pri parkovisku na Winterovej by dokonca pruh mohol ísť popred zaparkované autá. Jazdiť za autami zaparkovanými kolmo je veľmi nebezpečné. Zúženie pruhov okamžite upokojí dopravu v centre a zníži rýchlosť prechádzajúcich áut. Široké cesty lákajú k rýchlej jazde.
 
🚲 Autá sa tlačia do cyklopruhu? Riešením môžu byť stĺpiky
 
Blokovanie cyklopruhu v exponovaných miestach, napríklad na Štúrovej ulici, by mohlo byť riešené trvalým oddelením cyklopruhu, napríklad stĺpikmi. Takto by mohli byť riešené aj iné miesta. Namiesto budovania nových bariér alebo represívnych opatrení by sme sa mali zamerať na prevenciu kolízií. Ak sa nejaká však stane, polícia by mala zasiahnuť. Viete ako rýchlo by boli na mieste, akoby niekto namiesto cyklopruhu blokoval jazdný pruh?
 
🚲Máme zlé značenie
 
Zelené pruhy na ceste nie je vidno a niet ani divu. Takéto značenie už sa nepoužíva 10 rokov. Cyklopruhy sa vyznačujú bielou farbou a zelená môže byť použitá len ako podfarbenie. Chýba nám aj značenie na cyklotrasách. Napríklad na tej pri Daňovom úrade nie je nikde na zemi naznačené, kadiaľ má ísť cyklista a kadiaľ chodec.
 
🚲Tlačte na poslancov, pýtajte sa ich, čo pre cyklistov robia.
 
Cyklisti tvoria značnú časť obyvateľstva Piešťan. Preto by ich záujmy mali hájiť aj politici. Oproti iným mestám máme výhodu, že viacerí z nich sú sami cyklistami. Ako občania by sme mali tlačiť na zlepšenie podmienok, parkovaciu politiku, dodržiavanie generelu dopravy, upozorňovať na kolízne miesta a tlačiť na ich riešenie. Pripomienkujte projekty rekonštrukcií, kde sa často „zabudne“ na cyklistov, a občas aj na chodcov. Zorganizujte počítanie cyklistov a čísla vás prekvapia. Budete mať konečne argument pre tabuľkových ľudí, ktorí, zdá sa, na iné ani nepočúvajú.
 
Ak sa chcete v agende cyklistiky pridať k Piešťanskému okruhu, ozvite sa nám!

Comments are closed.